
Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:46 Page Number: 390

17 The Russian Media
SCOTT GEHLBACH, TETYANA LOKOT, AND ANTON SHIRIKOV

This chapter went to press on the eve of Russia’s invasion of Ukraine in
February 2022. With the war came unprecedented censorship and the closure
of most of what remained of Russia’s independent media – an atrocity that
abets a catastrophe.

We dedicate this chapter to those brave citizens, professionals and
amateurs alike, who at great risk continue to provide truthful information to
the Russian public.

Abstract

From Gorbachev through Yeltsin to Putin, Russia’s media landscape has undergone
profound change since the late 1980s. The centralized Soviet system of propaganda

Fig. 17.1 Russians watch a televised broadcast by President Vladimir Putin, September 2005. Credit: Denis
Sinyakov/AFP via Getty Images



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:46 Page Number: 391

collapsed, to be replaced by freewheeling broadcast media that were not fully
independent of the oligarchs who owned or controlled them. Vladimir Putin brought
these media under his control after assuming the presidency in 2000, but for some
time he was content to let information circulate in other arenas. That changed with
his return to the presidency in 2012. Since then, and especially since widespread
protests in 2011 and 2012, state control of the media has been consolidated and
extended in various directions, most especially online. Under Putin, new media have
emerged, but they too have been subjected to various sanctions and restrictions. The
Russian state has for now perfected its control of the media, with uncertain conse-
quences for the stability of Putin’s rule.

17.1 Introduction: Russia’s Changing Media
Landscape

The story of media in postcommunist Russia is a tale of escape from state control,
followed by the gradual reemergence of that control under Vladimir Putin even as
media technology evolved. During Russia’s liberalization in the late 1980s and early
1990s, privately owned news organizations emerged, though often these served to
promote their owners’ political and business interests rather than the interests of a
free society. This flawed independence helped to pave the way for the reestablish-
ment of media control in the 2000s, when Vladimir Putin came to power and the
government began to seize control of the media – first the broadcast media from
which most Russians learned the news, and then a much broader array of media
outlets, including in the new digital economy.
After two decades of Putin’s rule, the mainstream Russian media – almost all

television stations and many prominent newspapers and online media – have been
placed firmly under the Kremlin’s control, with only a few independent news
outlets remaining. Nonetheless, the government’s command of the media today
is a far cry from Soviet times, when news organizations were all part of an
enormous, centralized propaganda machine. Putin’s regime has neither the need
nor the capacity to censor every word that is uttered or written – not least because
of growing internet penetration and the proliferation of social media. The
Kremlin can make it difficult to access independent media, but it cannot silence
critical voices completely, and even state-owned media must compete for viewers
and advertising revenue. To a degree difficult to imagine under communist rule,
curious and active citizens – including especially young Russians, who grew up
with the Internet – are still able to acquire multiple perspectives on any unfolding
political story.

17.1 Introduction: Russia’s Changing Media Landscape 391



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:46 Page Number: 392

17.2 The Soviet Era and Gorbachev’s Reforms

For seven decades, the Soviet government and the ruling Communist Party of the
Soviet Union prioritized reshaping society and creating a “new Soviet man” who
would be, among other things, loyal to the party and infused with Marxist-Leninist
ideology (Hoffmann 2011). In pursuit of this aim, all news and information made
available to citizens was carefully filtered. The party and government ministries
controlled all media in the country, from central television to local newspapers.
A Soviet joke ran: “In Russia, we have two channels on TV. Channel One is
propaganda. Channel Two is a KGB officer who tells you to turn back to Channel
One” (Popson 1985). By the 1980s, the number of Soviet television channels had
increased to six, but the political views they promoted were coordinated by the
Propaganda Department of the Communist Party. This centralized control made it
impossible for critical or ideologically inconsistent news stories to reach a wide
audience. Information from abroad was typically blocked: Foreign radio stations,
such as Radio Liberty, were often jammed (Nelson 1997), and only selected Western
books and movies were allowed (Roth-Ey 2012).
In the late 1980s, many Russians tasted media freedom for the first time, as Soviet

leader Mikhail Gorbachev’s reforms began to chip away at central party control.
Gorbachev declared a policy of glasnost (openness), which held that Soviet citizens
could criticize the government’s shortcomings and debate its policies. This led to a
relaxation of censorship and the beginning of real political discussion in the
national media, as well as the emergence of tabloid-style journalism (McNair
1991). Popular media outlets such as Moskovskie Novosti, Ogonek, and
Literaturnaia Gazeta published critical pieces on Stalin’s repressions, the state of
the Soviet economy, and other contentious issues.
The overwhelming majority of Russian media organizations were at this stage still

owned and controlled by the state, and certain politically sensitive topics were still
censored. Nonetheless, by 1990, Western media were allowed to circulate more
freely, and vibrant commercial newspapers such as Kommersant and Nezavisimaia
Gazeta and radio stations such as Ekho Moskvy were established. The Soviet state
also began to relax control over television, once the pillar of the communist
propaganda machine.
These changes played a key role in the anti-Gorbachev putsch of 1991, which

foundered in part on the failure of the plotters – a group of Communist hardliners – to
establish monopoly control of the airwaves. Even as the State Committee on the State
of Emergency ordered state media to broadcast pro-putsch messages – an order that
was only partially fulfilled, as central state television gave voice to the opposition –

protest rallies and other events on the ground were covered by Ekho Moskvy and
Voice of America. The failure of the putsch deprived the Communist Party of its

392 17 The Russian Media



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:46 Page Number: 393

remaining legitimacy and accelerated the disintegration of the Soviet state, culminat-
ing in the collapse of the Soviet Union at the end of 1991. With the demise of the
Soviet state, the former central television channels became separate television sta-
tions, some of which were subsequently privatized and commercialized.

17.3 Yeltsin and the Oligarchs: The Media Wars of the 1990s

Boris Yeltsin, the first president of independent Russia, found himself faced with a
vibrant, if immature, media market. In this new environment, media – especially
television – were often used as weapons in the struggle for power and money. Many
commercial television stations, newspapers, and magazines were owned or controlled
by “oligarchs” – politically powerful businesspeople who did not hesitate to order
their employees to vilify business competitors or political enemies (Burrett 2011, 78).
In 1996, for example, the television media circled their wagons around Yeltsin to
prevent a return to power by the Communists. In 1997, in contrast, media under the
control of two of the oligarchs – Boris Berezovsky and Vladimir Gusinsky – attacked
the government in retaliation for awarding shares in telecommunications giant
Svyazinvest to a rival. In 1999, the presidential fortunes of former prime minister
Yevgeny Primakov, a formidable and experienced politician who was initially one of
the favorites in the race, were thwarted through a series of malicious television
reports. Such instrumental and cynical use of journalism helped to drive Russians’
skepticism about the media, which continues to this day (Roudakova 2017).
Throughout the 1990s, Russian journalists enjoyed substantial freedom to criti-

cize government officials, something they could have only imagined in Soviet
times. Vladimir Gusinsky’s television station NTV, for example, was critical of the
First Chechen War, waged during Yeltsin’s presidency, with coverage of military
and civilian casualties and interviews with Chechen separatists, and NTV’s reports
on corruption by high-level government officials extended beyond the
Svyazinvest episode. In a similar fashion, the newspaper Nezavisimaia Gazeta,
then controlled by Berezovsky, reported in 1999 on embezzlement and fraud in the
Russian Central Bank and other federal agencies, using information from internal
government documents.
As a result of such critical reporting, Yeltsin’s relationship with news organiza-

tions became increasingly tense. The collapse of the Russian state, however, left
Yeltsin with less control over media that his Soviet predecessors had possessed, and
Yeltsin himself may have been personally disinclined to reimpose that control.
Whatever the combination of opportunity and motive, the president and his
administration did occasionally attempt to pressure news organizations (Hoffman
1999), but Yeltsin refrained from more dramatic moves such as shutting down or
censoring media outlets.

17.3 Yeltsin and the Oligarchs: The Media Wars of the 1990s 393



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:46 Page Number: 394

17.4 Putin and the Reemergence of Media Control

The Russian government’s perception of such criticism shifted substantially during
the first presidential term of Vladimir Putin, Yeltsin’s designated successor. Putin
emerged as a political actor during the 1990s, and he witnessed at first hand the
powerful role that the media could play in political battles. For the new president,
independent media were not an irritation but an existential threat.
Broadcast television had for decades been the most influential medium in Russia,

given the robust infrastructure built during the Soviet period and the underdevelop-
ment of cable networks and independent print media. This influence played a key
role in the 1999 parliamentary elections, over which Putin presided as prime
minister. For essentially random reasons related to geography and the placement
of television transmitters, the independent television network NTV was available in
some parts of the country but not others. The pro-Kremlin Unity party’s vote share
was about nine percentage points lower in areas where citizens were able to receive
NTV’s signal than in those where they were not (Enikolopov, Petrova, and
Zhuravskaya 2011), a likely consequence of NTV’s greater criticism of the govern-
ment and the coverage it provided to opposition politicians.
Criticism of the government on the airwaves continued into the early months of

Putin’s presidency. Just before Putin’s election as president in 2000, NTV’s satirical
show Puppets portrayed him as an evil gnome from a fairytale. Another major
television station, ORT – formally owned by the state but in practice controlled by
Berezovsky – had initially supported Putin’s bid for power, but after a falling out
between Putin and Berezovsky in the spring of 2000, the station took a more
independent stance. In the first major crisis of Putin’s presidency, the sinking of
the nuclear submarine Kursk in August 2000, ORT (as well as NTV) was openly
critical, blaming the president for the deaths of the 118 crew members on board.
In actions that both preceded and followed these events, the new presidential

administration made several decisive moves to restrict independent journalism. In
May 2000, less than a week after Putin’s inauguration, Vladimir Gusinsky’s offices
were searched, and a month later the oligarch himself was arrested and charged with
fraud. Subsequently released and allowed to flee to Spain, Gusinsky lost control of
his media assets, including NTV, which were acquired by the state-owned energy
giant Gazprom. In the same year, the government initiated criminal proceedings
against Berezovsky, forcing him to leave Russia and sell his stake in ORT to Roman
Abramovich, an oligarch with established loyalty to Putin; ORT was renamed
Channel One soon after its takeover by the government. Another of Berezovsky’s
television stations, TV-6, which had been highly critical of Putin’s government, was
shut down in 2001 on the formal grounds that the company’s assets had fallen
below its authorized capital.

394 17 The Russian Media



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:46 Page Number: 395

In a not uncommon view, one observer called the takeover of NTV the beginning
of the “prolonged strangulation” of Russian media; another believed it to be “the
date of the funeral of the hopes for a new Russia” (both cited in Ennis 2011).
Throughout the broadcast media, many leading journalists and media managers
either left or were forced out, to be replaced by more loyal personnel. The loss of
independence meant dramatic changes to news coverage. Tina Burrett describes the
censorship practices newly instituted at Channel One: “The editor-in-chief person-
ally watches all reports about President Putin and he alone decides what to cut . . .
The editor-in-chief receives directions on what to show and what not to show from
[the] director general . . . [who] receives his orders directly from the Kremlin Press
Office” (Burrett 2011, 76). The Kremlin also provided TV managers with so-called
stop lists of politicians or public figures who were not to be invited as guests or
covered in the news. At least on television, the freewheeling – if often commercially
biased – reporting of the 1990s was over.

17.5 The Limits of Media Control

Russia’s backsliding into media authoritarianism did not, however, mean a return to
Soviet-era censorship, when both television and the press were heavily constrained
by the directives of the Communist Party, and their reporting reflected the official
Soviet ideology. On the contrary, throughout the early Putin era, Russian media
maintained some degree of pluralism (Oates 2007). Whereas television stations were
put under the direct or indirect control of the government, many other media
organizations remained relatively independent. As Putin himself stated in an inter-
view with the US network NBC News in July 2006, with more than 3,500 radio and
television companies and in excess of 40,000 print outlets, the Kremlin “could not
control them all even if we wanted to” (Putin 2006).
In his premise, Putin was almost certainly correct. Putin was clearly willing to do

what it took to hold on to power, but he was not interested in fundamentally
changing society. During his first two terms in office, it seemed sufficient to seize
the “commanding heights” of the media industry (Gehlbach 2010). First and
foremost, this meant controlling the national television networks that provided
most Russians with news about their country and the rest of the world.
Below the commanding heights, the Kremlin’s control of the Russian media was

therefore incomplete. What is more, some segments of the media market witnessed a
substantial increase in professionalism during the first decade of Putin’s rule.
Several influential business newspapers and magazines emerged and became known
for their journalistic integrity and the quality of their investigative reporting. That
list included the business dailies Kommersant (owned until 2006 by the exiled
oligarch Boris Berezovsky) and Vedomosti (initially a joint venture of the

17.5 The Limits of Media Control 395



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:46 Page Number: 396

Financial Times and the Wall Street Journal), as well as Forbes Russia and
BusinessWeek Russia. The rise of independent business journalism was propelled
by fast economic growth during Putin’s first two presidential terms. A surge in
entrepreneurial activity and in living standards created a robust advertising market
that, in turn, supported professional journalism – between 2000 and 2008, print and
radio advertising in Russia grew sixfold (ACAR 2019) – though this greater inde-
pendence may have paradoxically created an incentive for the state to eventually
seize control (Gehlbach and Sonin 2014).
Several other independent news outlets grew in popularity and influence.

Novaya Gazeta, a newspaper founded in 1993 with the help of former Soviet leader
Mikhail Gorbachev, soon turned into a prominent investigative outlet that reported
on the war in Chechnya, government corruption, police brutality, and money-
laundering, among other topics. The high-quality news magazine New Times
played a similar role. Ekho Moskvy, a radio station formerly owned by Vladimir
Gusinsky alongside NTV, became a household name among liberal-minded and
pro-Western Russians, even though its majority shareholder was the state-owned
Gazprom. (The station turned a profit, which may have helped to guarantee its
independence, and the Kremlin may have valued the window on the urban intelli-
gentsia that Ekho Moskvy provided.)
Finally, the emergence and development of new independent media were aided by

the proliferation of the Internet (known colloquially in Russia as the RuNet). In
2000, when Putin became president, only 2 percent of the Russian population had
internet access. By 2010, this had increased to 43 percent (ITU 2021). This new
audience was younger, wealthier, and eager for news. The first to reap the benefits
of this interest in online news were several media outlets established in the late
1990s and early 2000s, including Lenta.ru, Rbc.ru, and Gazeta.ru. Initially little
more than news aggregators, by the early 2010s these outlets, alongside new
entrants such as cable news station Dozhd, which attracted viewers with its exten-
sive coverage of antigovernment protests in 2011, were putting substantial
emphasis on original news reporting and investigative work.

17.6 Pressure on Independent Media

Although many Russian media remained private in the Putin era, they were often
not free of Kremlin influence. In important cases, the Kremlin encouraged loyal
oligarchs to take ownership. Such indirect control allowed the government to deny
its involvement in editorial decisions, even as the new owners acted as de facto
agents of the state.
In 2006, for example, Alisher Usmanov, a billionaire born in Uzbekistan who is

best known in the West as a major shareholder of Arsenal Football Club in the UK,

396 17 The Russian Media



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:46 Page Number: 397

purchased the company that published Kommersant, replacing its top management.
At first Usmanov appeared not to interfere with journalists’ work, but over time the
newspaper’s coverage became less edgy and more favorable to the government.
Journalists who covered politics with a critical eye were eventually fired; those
who remained learned to be more careful when writing about the Kremlin or
the opposition.
A similar story concerns Yury Kovalchuk, a close friend of Vladimir Putin. In

2008, Kovalchuk created the National Media Group (NMG), which quickly became
one of Russia’s largest media companies (Lipman 2014, 183). By late 2021, NMG
had acquired control of four major national television stations, dozens of cable
channels, and several prominent newspapers. Such a media conglomerate could not
have emerged without the support of the Kremlin, and NMG responded in kind.
Previously independent news outlets adopted a more propagandistic orientation,
closely mirroring the political coverage of state-run television stations such as
Channel One.
Independent media were also subjected to economic and legal pressure. Such

tactics were on display in the case of Natalia Morar, an investigative journalist for
the New Times. After reporting in late 2007 on a Kremlin slush fund used to finance
political parties, Morar (a Moldovan citizen but permanent Russian resident at the
time of the incident) was barred from entering the country, and the magazine’s
advertisers disappeared overnight (Lipman 2009).
In addition, many independent journalists faced the very real threat of physical

violence. Between 1992 and 2021, eighty-two journalists were killed in Russia. The
Committee to Protect Journalists suspects government or military officials in at least
a third of these deaths (see https://cpj.org/data), including the 2006 high-profile
killing of Novaya Gazeta investigative journalist Anna Politkovskaya, who had
reported on human-rights violations during the Second Chechen War and on
murders and torture in postwar Chechnya. Although the involvement of state
officials could not be proven definitively in most cases, the failure to bring the
actual organizers of these crimes to justice created an atmosphere of impunity, such
that the threat of death or physical harm remained a constant fear for many
investigative journalists.
Russian media managers, especially at the national broadcast networks, learned

to walk a fine line, generally echoing the Kremlin’s position on issues of the day,
while also crafting messages to avoid alienating viewers. It was an old lesson,
relearned. Soviet TV professionals understood that unadulterated propaganda is
generally ineffective: Viewers realize that they are being fed the party line, and
they fall back on whatever they are predisposed to believe (Mickiewicz 2008). Media
under state control therefore provide enough real information to keep viewers
guessing about the line between fact and fiction. This can be especially effective
when high-quality information is scarce. Such was the case during the 2008 Russo-

17.6 Pressure on Independent Media 397



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:46 Page Number: 398

Georgian War, when Russian viewers were treated to a mix of images of genuine
suffering by South Ossetians, whom the Russian government supported in their
conflict with the Georgian government, and apparently inflated casualty counts. In
contrast, when outside information is readily available, as when external oil price
shocks cause the value of the ruble to decline, Russian television media are com-
pelled to report bad news – but try to change the narrative by blaming external
actors (Rozenas and Stukal 2019).
To a degree unimaginable during the Soviet period, cable and satellite television,

and increasingly the Internet, compete for the public’s time. Russian citizens are
therefore more likely than were Soviet citizens to change the channel or simply turn
off the television if they are dissatisfied with what is being broadcast. This was
demonstrated in dramatic fashion after the takeover of NTV in early 2001. With the
change in editorial policy and departure of many of the network’s veteran journal-
ists, NTV’s market share dropped from 17.9 percent in 2000 to 12.6 percent in 2001
(Gehlbach and Sonin 2014). The lesson, which the Kremlin learned the hard way, is
that control of the commanding heights may not be sufficient to ensure a captive
audience for propaganda. As a result, the state turned to control of other media, as
discussed below. In addition, state-media employees worked to make news reports
more engaging, producing a hybrid format of propaganda that has been called
“agitainment” (Tolz and Teper 2017). To that end, journalists enjoyed at least a
measure of creative, though not political, freedom (Schimpfössl and Yablokov
2014) – a situation again reminiscent of the Soviet period, when film directors
worked to produce “quality” films that nonetheless conveyed a propaganda message
(Belodubrovskaya 2017).

17.7 The (Re)Consolidation of Media Control

The decade since 2012 has seen a tightening of state control over traditional and
online media, alongside the growing exclusion of opposition actors from main-
stream news. State-sponsored propaganda has largely replaced real news in the
federal broadcast media, with news bulletins and talk shows such as Dmitry
Kiselev’s Vesti Nedeli promoting an agenda that extols the virtues of a strong and
sovereign Russian state that stands in opposition to so-called Ukrainian fascists and
an “immoral” West that promotes homosexuality. Everything – from the Sochi
Olympics (hosted by Russia in 2014, the Olympics were trailed by numerous
allegations of corruption and widespread evidence of doping that were not reported
in state media) to the annexation of Crimea and the ensuing war with Ukraine – is
placed into a strategic narrative that emphasizes a powerful yet benevolent “Russian
World.” Highly staged and ritualistic televised events, such as Putin’s annual call-in
show Priamaia Linia (see Wengle and Evans 2018; Chapman 2021), help convey an

398 17 The Russian Media



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:46 Page Number: 399

image of competence that forestalls the need for overt repression (Guriev and
Treisman 2019, 2020).
Meanwhile, however, independent investigative media and opposition actors

have come to rely on digital platforms and networked media to spread alternative
narratives about infighting, corruption, and human rights violations among Russian
officials. December 2011 was a pivotal moment in this transformation. Widespread
allegations of fraud in that month’s parliamentary elections pushed the Russian
population into the streets and the online public sphere, sparking the largest mass
protests since the early 1990s. Russian opposition forces and intellectual elites were
able to mobilize large rallies in Moscow and smaller protests across the country,
with participants decrying electoral abuses and calling for an end to Putin’s rule.
Shut out by the mainstream media, the organizers of this “winter of discontent”

turned to comparatively unobstructed Internet-based media and to social media to
boost engagement, coordinate protest rallies, and provide evidence of protest
numbers, which the state media tended to downplay. A “war of frames” emerged
between state-controlled media and independent sources around the potential
impact of the protests (Oates and Lokot 2013). While state-run news channels
admitted only that citizens were dissatisfied with the political process, most inde-
pendent private media and Internet-based sources were far more critical of
the regime.
The Kremlin grew increasingly worried about the Internet’s destabilizing potential

following these events. It went to considerable lengths to wrest control of the digital
space away from diverse private actors and to centralize internet governance, media
censorship, and content regulation. Roskomnadzor – the Russian government’s
regulatory body overseeing the Internet, media, and telecommunications – took
on a more prominent role in enforcing rules and restrictions. A host of new laws
limiting foreign ownership of media and policing online speech, as well as recent
legislation aimed at securing greater control over national internet infrastructure,
exemplifies this push for consolidation of state control.

17.8 New Restrictions on Media Freedom and Online Expression

Spooked by the unrest, Russian authorities quickly approved a series of repressive
regulations aimed at further restricting media freedom and stifling free expression
online. Criminal defamation was reintroduced in a law adopted in 2012, providing
for large fines or weeks of forced labor as punishment. Another restrictive law that
came into force in 2012 granted unprecedented blocking powers to Russian tele-
communications regulator Roskomnadzor and other state bodies (Rothrock 2012).
Still another 2012 federal law mandated the creation of a “blacklist” registry of
websites that disseminated allegedly illegal or otherwise harmful material. Websites

17.8 New Restrictions on Media Freedom and Online Expression 399



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:47 Page Number: 400

could be added to the blacklist extrajudicially, and critics worried the new measures
would be used to directly censor online content (ibid.).
Alongside restrictions aimed at impeding the role of the Internet as an alternative

source of news and a space for debate, the Kremlin further expanded its efforts to
control independent media outlets. In typical fashion, this was achieved primarily
through the transfer of media ownership, as well as through indirect political
pressure. An example of the latter came in January 2014, when Dozhd, one of the
few independent television channels in Russia to openly cover the 2011 protests,
faced state pressure over a controversial audience poll about the siege of Leningrad
during World War II that asked viewers whether Soviet authorities should have
surrendered Leningrad to the Germans to save hundreds of thousands of lives. After
multiple complaints and an investigation, the channel was removed from Russian
cable networks and forced to abandon its broadcasting studio, temporarily moving
to a private apartment to continue broadcasting online.
Such developments were not limited to broadcast media. In March 2014, Russia’s

top news website, Lenta.ru, lost its editor-in-chief, Galina Timchenko, who was fired
by owner Aleksandr Mamut after repeated warnings from Russian censors;
Timchenko was replaced by a pro-Kremlin editor with experience at a pro-
Kremlin internet publication. This personnel change at the top led to mass resigna-
tions among Lenta.ru’s staff, who went on to found Meduza, a new independent
media outlet based in Latvia, with Timchenko at the helm. Meduza began work in
October 2014 and quickly gained popularity for its Russia-focused reporting and
investigations. Alongside Dozhd, Meduza regularly covers issues that receive little
to no coverage in state-run media, including corruption, attacks on free speech,
domestic violence, and Russia’s involvement in international conflicts.
Several new media laws have created challenges for these and other independ-

ent media outlets. These laws impose high penalties on newsrooms and journalists
for violating “anti-extremist” regulations (discussed further below) and set limits
on the share of foreign ownership in media companies (Wijermars and Lehtisaari
2020). The business daily Vedomosti, jointly owned by three Western publishing
houses, was sold to Russian media entrepreneur Demyan Kudryavtsev in 2015,
ahead of a new law prohibiting foreign entities from owning more than 20 percent
of Russian media companies; the chief editor was replaced two years later. In
2020, the newspaper changed hands once again. The new editor-in-chief, Andrei
Shmarov, was accused of censoring articles critical of Putin’s constitutional
reforms and investigations into state oil giant Rosneft; several editors resigned
in protest.
A similar fate befell the online business news outlet RBC, owned by oligarch

Mikhail Prokhorov, which faced pressure in May 2016 after reporting on corrup-
tion among Putin-friendly elites as part of the Panama Papers investigation. Its
editorial team was ousted, and the new editors caused a scandal in July 2016 by

400 17 The Russian Media



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:47 Page Number: 401

introducing “new rules” for acceptable reporting and “double white lines” that
RBC’s journalists could not cross; details of the editorial meeting were soon leaked
to the media. Such self-censorship complemented the legal restrictions, further
limiting independent reporting.

17.9 The Rise of New Russian Media

To fill the void left by the crackdown on Russia’s increasingly fragile media sphere,
new independent outlets emerged. Some, like Meduza, operated in exile, while
others resorted to crowdfunding to keep their operations afloat. This period also
saw the significant diversification of the independent media sector and the emer-
gence of advocacy-oriented outlets. MediaZona, founded by members of the
feminist protest and art collective Pussy Riot, began shining a light on Russia’s
labyrinthine prison system in 2013. Takie Dela started reporting on human rights,
social issues, and charity work in 2015. The second half of the 2010s was also
characterized by the proliferation of outlets focused on regional and local reporting,
such as Holod, Batenka.ru, 7x7, and Bumaga.
A number of new investigative media projects specializing in anticorruption

investigations and open-source intelligence also emerged during this period, includ-
ing The Insider, Proekt, Otkrytye Media, and Vazhnye Istorii (IStories). Their
sleuthing, in turn, has faced tough competition from nonjournalist civic organiza-
tions doing similar anticorruption work, such as Alexei Navalny’s Anti-Corruption
Foundation. Navalny’s slickly produced video blockbusters targeting the illicit
wealth of top Kremlin officials and oligarchs have racked up millions of views on
YouTube and made Navalny and his allies the prime targets of Kremlin ire.
These innovative independent newsrooms had to compete for attention with

emerging popular Kremlin-friendly media tabloids such as LifeNews, as well as
the Byzantine network of anonymous channels publishing political commentary,
conspiracy theories, and insider leaks on Telegram, Russia’s most popular messaging
platform (Lokot 2018; Klishin 2020).
To keep up with the changing media landscape and to capitalize on the growing

role of information-sharing online, the Russian state also hastened to reform its own
media assets. In 2013, a presidential decree liquidated two of Russia’s oldest state-
media institutions, the state-owned news agency RIA Novosti (established in 1941)
and the Kremlin’s international radio station, Voice of Russia (founded in 1929). In
their place emerged the new international media holding Rossiia Segodnia, or Russia
Today. This new entity, headed by fervently pro-Kremlin TV anchor Dmitry Kiselev,
was branded by critics as an even more powerful state “propaganda machine” (in
the words of liberal website editor Roman Fedoseev, as quoted by Stephen Ennis
[2013]). It also incorporated RT, the state-funded foreign-language TV station led by

17.9 The Rise of New Russian Media 401



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:47 Page Number: 402

Margarita Simonyan, which was formerly known as Russia Today (hence the name
of the new company).
The proliferation of state efforts to usurp media audiences in both traditional and

online media spaces is evidence of the Kremlin’s growing realization that it is no
longer enough to retain control of national broadcast media alone. The
diversification of Russians’ media consumption habits and the relatively low bar
for creation of successful digital media operations have led Russian regulators and
officials to seek pervasive control of both national media and the Internet.

17.10 The Perfection of Control

Kremlin control over the media expanded still further in the late 2010s and early
2020s, as control over digital media and communications became part of a national
governance and security agenda. Driving this change was further dramatic growth
in internet penetration – up from 43 percent in 2010 to 85 percent in 2020 (ITU
2021). As this chapter was written, some 42 and 39 percent of Russians, respectively,
received their news from social media and internet news sites (Levada Center 2021).
Key legislative changes have contributed to the further normalization of state

censorship in digital spaces, targeting media outlets, NGOs, and private citizens.
These include an infamous “bloggers’ law” that required popular bloggers with more
than 3,000 daily views to register with the state and disclose their personal infor-
mation; a law creating a state-run list of “organizers of information distribution”
and requiring social networks, portals, and similar sites to register and share certain
data with the state; and measures limiting the anonymous use of public wi-fi
networks and banning sales of prepaid SIM cards to customers without a state ID.
Some of the most far-reaching censorship- and surveillance-oriented measures

have been adopted in the past several years. These include a data localization law
that came into force in 2016, requiring internet companies to store Russian users’
data on servers located within Russia. Although some companies (for example,
eBay, Booking.com, and Samsung) have complied with the demands, others (such
as Facebook and Twitter) have yet to do so and have been fined or threatened with
being blocked. The professional social network LinkedIn has been blocked in Russia
since 2016 for failing to comply with the legal requirements (Lunden 2016).
Another comprehensive legal tool is an “anti-extremism” package of amend-

ments, which was adopted in the summer of 2016 and took effect in 2018. This
includes measures such as increased sentences for the use online of “extremist”
language (a designation that state authorities can apply with great discretion), a
push for internet companies to share encryption keys with the state and to decrypt
user communications, and requirements to store user communications for six
months and metadata for up to three years (Luganskaia 2017). In 2018, Russian

402 17 The Russian Media



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:47 Page Number: 403

censors used these legal grounds to block the Telegram messenging service after it
refused to share encryption keys with law enforcement. The attempt proved mostly
unsuccessful due to Telegram’s sophisticated circumvention efforts and the state’s
clumsy blocking approach; the ban was lifted in 2020.
Social media content is regularly deleted or blocked on grounds of intolerance or

disrespect toward government officials, and users have been fined and even jailed
for posting, sharing, or liking content deemed to contain extremist language, calls
to mass disorder, or unverified information about public figures. Data from Russia’s
Supreme Court show that convictions under the extremism charge more than tripled
between 2012 and 2017; a large number of these have involved online activity
(Gainutdinov and Chikov 2018).
The Kremlin’s persistent efforts to gain greater control over online communi-

cations and critical expression on the Russian Internet came to a head in 2019 with
the implementation of a comprehensive “sovereign Internet” strategy. A set of new
regulations and technical upgrades aimed at more autonomy and state control over
internet infrastructure, the “sovereign Internet” was presented as a means of pro-
tecting Russian cyberspace from external threats (Epifanova 2020). So far, however,
it has mostly been used to consolidate control over information flows within
Russia’s borders, imposing new centrally controlled and less transparent website-
blocking mechanisms and targeting opposition websites and social media platforms.
The first half of 2021 saw yet another wave of targeted economic and legal

attacks on independent media: Multiple outlets and individual journalists were
designated as “foreign agents” by the state. The label applies to those deemed to
be “involved in political activity” in the interests of “foreign entities” or “receiving
assistance from abroad.” Meduza, The Insider, and Dozhd have all made the list,
along with the US-funded Radio Free Europe/Radio Liberty. The foreign-agent
legislation requires designated organizations and individuals to register with the
state, regularly report on their activities, and indicate their foreign-agent status with
an obligatory label on any content they distribute, including social media posts
(Kartsev 2020). Those labeled have already seen a swift decline in advertising
revenues, and a number of independent journalists have left Russia, fearing further
persecution. These developments indicate that independent media in Russia are
facing an increasingly uncertain and fragile future, even as state-run outlets
continue to enjoy government funding.
These ongoing efforts to install tight controls on information flows and news

coverage demonstrate the Russian state’s push for further control of the media. This
now extends across traditional media operations and less formal digital information
channels, where state-sponsored propaganda and the censorship of critical voices
combine to skew political debate and coverage of elections and social unrest. Some
scholars have described this evolving regime as “networked authoritarianism”

(Maréchal 2017; Greene 2012), as the state aspires to control political and social life

17.10 The Perfection of Control 403



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:47 Page Number: 404

more tightly, while investing in digital technologies and communications infrastruc-
ture. As a result of these efforts, Russians have less access to reliable information and
unbiased media coverage. Alternative viewpoints are still available, but increasingly
they are restricted to those with a substantial interest in current affairs and a high
degree of media sophistication, including those young Russians who are able to
navigate obstacles online in search of unbiased information.

17.11 Conclusion

Putin’s first two terms in office, from 2000 to 2008, saw the imposition of state
control over the most important national broadcast media. Since his return to the
presidency in 2012, this control has been expanded in various directions, including
most especially online. Although independent voices are still available, to an extent
inconceivable during the Soviet period, the space for free expression has steadily
shrunk over time. What in 2008 seemed a fragile system of censorship and
propaganda today is more all-encompassing, as direct control of the “commanding
heights” and indirect control through proxy owners is buttressed by legislation that
extends the state into new arenas and imposes sanctions for critical expression.
Time will tell whether this new system contributes to the stability of the Putin

regime. The dilemma of authoritarian rule is that censorship deprives not only the
general public, but also the autocrat himself of information (Wintrobe 1998). The
momentary “perfection” of information control may paradoxically leave the regime
blind to destabilizing changes in Russian society. Yet creating space for criticism
poses its own risks, as Putin surely remembers from Gorbachev’s policy of glasnost.
Either path is a gamble. For now, it seems that Putin has chosen the former.

DISCUSSION QUESTIONS

DQ1 Were Russian media free and independent in the Boris Yeltsin era? Why or
why not?

DQ2 Compare the relationship between the Russian government and the media
under Boris Yeltsin and under Vladimir Putin. What was similar and what
was different in these two eras?

DQ3 What is the role of independent media in authoritarian regimes such as
Putin’s Russia? Can these media influence the politics of such countries?

EXAM QUESTIONS

EQ1 How did Russian media change after the collapse of the Soviet Union? Briefly
describe the main features of the new media environment under Yeltsin and
then Putin.

404 17 The Russian Media



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:47 Page Number: 405

EQ2 How did Vladimir Putin try to influence the media early in his presidency?
Were these attempts successful?

EQ3 Explain the main differences between the Soviet system of media control and
Vladimir Putin’s approach to the media.

EQ4 What are the dangers and pressures that independent media face under
Putin’s government? Provide brief examples.

REFERENCES

ACAR (Association of Communication Agencies of Russia). 2019. “Ob’’em reklamnogo rynka
Rossii v 2000–2018,” www.akarussia.ru/node/7849.

Belodubrovskaya, Maria. 2017. Not According to Plan: Filmmaking under Stalin. Ithaca:
Cornell University Press.

Burrett, Tina. 2011. Television and Presidential Power in Putin’s Russia. London: Routledge.
Chapman, Hannah. 2021. “Participatory Technologies and Regime Support in Putin’s

Russia.” Comparative Political Studies, 54(8), 1459–89.
Enikolopov, Ruben, Maria Petrova, and Ekaterina Zhuravskaya. 2011. “Media and Political

Persuasion: Evidence from Russia.” American Economic Review, 101(7), 3253–85.
Ennis, Stephen. 2011. “Ten Years On from the ‘Storming’ of Russia’s NTV.” BBC Blogs,

April 21, www.bbc.co.uk/blogs/collegeofjournalism/entries/39d401d5-f936-319a-
ac7a-8e3104979810.

2013. “Putin’s RIA Novosti Revamp Prompts Propaganda Fears.” BBC News, December 9,
www.bbc.com/news/world-europe-25309139.

Epifanova, Alena. 2020. “Digital Sovereignty on Paper: Russia’s Ambitious Laws Conflict
with Its Tech Dependence.” Russia File, Kennan Institute, Wilson Center, October 23,
www.wilsoncenter.org/blog-post/digital-sovereignty-paper-russias-ambitious-laws-
conflict-its-tech-dependence.

Gainutdinov, Damir, and Pavel Chikov. 2018. “Internet Freedom 2017: Creeping
Criminalisation.” Agora International, http://en.agora.legal/articles/Report-of-Agora-
International-”Internet-Freedom-2017-Creeping-Criminalisation”/8.

Gehlbach, Scott. 2010. “Reflections on Putin and the Media.” Post-Soviet Affairs, 26(1),
77–87.

Gehlbach, Scott, and Konstantin Sonin. 2014. “Government Control of the Media.” Journal of
Public Economics, 118, 163–71.

Greene, Samuel A. 2012. “How Much Can Russia Really Change? The Durability of
Networked Authoritarianism.” Policy Memo, PONARS Eurasia, http://www
.ponarseurasia.org/memo/how-much-can-russia-really-change-durability-networked-
authoritarianism.

Guriev, Sergei, and Daniel Treisman. 2019. “Informational Autocrats.” Journal of Economic
Perspectives, 33(4), 100–27.

2020. “A Theory of Informational Autocracy.” Journal of Public Economics, 186,
104–58.

Hoffman, David. 1999. “War Reports Limited on Russian TV.” Washington Post, October 10.
Hoffmann, David L. 2011. Cultivating the Masses: Modern State Practices and Soviet

Socialism, 1914–1939. Ithaca: Cornell University Press.

References 405



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:47 Page Number: 406

ITU (International Telecommunications Union). 2021. “Percentage of Individuals Using the
Internet: Russia Country ICT Data 2021,” www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/
statistics/2021/PercentIndividualsUsingInternet_Nov2021.xlsx.

Kartsev, Dmitry. 2020. “What You Need to Know about Russia’s Updated ‘Foreign Agent’
Laws.” Meduza, December 28, https://meduza.io/en/feature/2020/12/28/what-you-
need-to-know-about-russia-s-updated-foreign-agent-laws.

Klishin, Ilya. 2020. “Anonymous Telegram Channels Are Shaping Russia’s Daily Life.”
Moscow Times, September 29, www.themoscowtimes.com/2020/09/28/anonymous-tele
gram-channels-are-shaping-russias-reality-a71588.

Levada Center. 2021. “Sotsialnye seti v Rossii.” February 23, www.levada.ru/2021/02/23/
sotsialnye-seti-v-rossii/.

Lipman, Maria. 2009. “Media Manipulation and Political Control in Russia.” Chatham House
Programme Paper 09/01, Chatham House, London, https://carnegiemoscow.org/2009/
02/03/media-manipulation-and-political-control-in-russia-pub-37199.

2014. “Russia’s Nongovernmental Media under Assault.” Demokratizatsiya: The Journal of
Post-Soviet Democratization, 22(2), 179–90.

Lokot, Tetyana. 2018. “Telegram: What’s In an App?” Point and Counterpoint. PONARS
Eurasia, www.ponarseurasia.org/point-counter/telegram-whats-app.

Luganskaia, Dariia. 2017. “OpenEconomy: Kak Rossiiskie vlasti budut kontrolirovat’
Internet. Tri osnovnykh sposoba.” OpenRussia, April 23. https://openrussia.org/notes/
708721/.

Lunden, Ingrid. 2016. “LinkedIn Is Now Officially Blocked in Russia.” TechCrunch, November
17, https://techcrunch.com/2016/11/17/linkedin-is-now-officially-blocked-in-russia/.

Maréchal, Nathalie. 2017. “Networked Authoritarianism and the Geopolitics of Information:
Understanding Russian Internet Policy.” Media and Communication, 5(1), 29–41.

McNair, Brian. 1991. Glasnost, Perestroika and the Soviet Media. London: Routledge.
Mickiewicz, Ellen. 2008. Television, Power, and the Public in Russia. Cambridge: Cambridge

University Press.
Nelson, Michael. 1997.War of the Black Heavens: The Battles of Western Broadcasting in the

Cold War. Syracuse: Syracuse University Press.
Oates, Sarah. 2007. “The Neo-Soviet Model of the Media.” Europe–Asia Studies, 59(8),

1279–97.
Oates, Sarah, and Tetyana Lokot. 2013. “Twilight of the Gods? How the Internet Challenged

Russian Television News Frames in the Winter Protests of 2011–2012.” SSRN Electronic
Journal, June 28, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2286727.

Popson, Tom. 1985. “From Russia, With Jokes: Soviet Comedian Yakov Smirnoff Starts.”
Chicago Tribune, January 11.

Putin, Vladimir. 2006. “Interview with NBC Television Channel (USA).” July 12, http://en
.kremlin.ru/events/president/transcripts/23699.

Roth-Ey, Kristin. 2012. Moscow Prime Time: How the Soviet Union Built the Media Empire
That Lost the Cultural Cold War. Ithaca: Cornell University Press.

Rothrock, Kevin. 2012. “Russia: A Great Firewall to Censor the RuNet?” Global Voices, July
10, https://globalvoices.org/2012/07/10/russia-a-great-firewall-to-censor-the-runet/.

Roudakova, Natalia. 2017. Losing Pravda: Ethics and the Press in Post-Truth Russia.
Cambridge: Cambridge University Press.

406 17 The Russian Media



Comp. by: K.VENKATESAN Stage: Proof Chapter No.: 17 Title Name: Wengle
Date:8/6/22 Time:11:34:47 Page Number: 407

Rozenas, Arturas, and Denis Stukal. 2019. “How Autocrats Manipulate Economic News:
Evidence from Russia’s State-Controlled Television.” Journal of Politics, 81(3), 982–96.

Schimpfössl, Elisabeth, and Ilya Yablokov. 2014. “Coercion or Conformism? Censorship and
Self-Censorship among Russian Media Personalities and Reporters in the 2010s.”
Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization, 22(2), 295–311.

Tolz, Vera, and Yuri Teper. 2018. “Broadcasting Agitainment: A New Media Strategy of
Putin’s Third Presidency.” Post-Soviet Affairs, 34(4), 213–27.

Wengle, Susanne, and Christine Evans. 2018. “Symbolic State-Building in Contemporary
Russia.” Post-Soviet Affairs, 34(6), 384–411.

Wijermars, Mariëlle, and Katja Lehtisaari. 2020. “Introduction: Freedom of Expression in
Russia’s New Mediasphere”. In Mariëlle Wijermars and Katja Lehtisaari (eds.), Freedom
of Expression in Russia’s New Mediasphere, pp. 1–14. London: Routledge.

Wintrobe, Ronald. 1998. The Political Economy of Dictatorship. New York: Cambridge
University Press.

References 407




